I give it a 110 % all year. When not, I am just me. Have a look at my world!

lørdag 2. februar 2008

En laaaang reise til Sveits

Jeps, da er jeg og Kim endelig vel fremme i Crans-Montana. Franskemennenes svar på Zermatt og Laax. Vi stod opp kl 04.00 og dro fra Oslo i går, og kom freem litt over 18.00 her i landsbyen. Det var en veldig lang og tung reise, håper jeg slipper mange sånne. Forsinkelser, venting, trøtthet, stress, uvitenhet var gode stikkord for turen.

I og med at verken jeg eller Kim har reist hit før, var det nesten lotto sjangser for at vi skulle komme frem eller ikke. Gardermoen-Munchen-Geneve med fly, tog til Sierre (hvor enn det er), og en knøttliten fjellbuss fra Sierre opp til Montana, den lille landsbyen vi bor i.

Heldigvis med hjelp fra noen noen behjelpelige togkonduktører og busssjåfør, gikk det faktisk bra. Jeg viste at Sveits var dyrt, men tror faktisk det er dyrere enn i Norge akkurat her! Uansett, når vi gikk på toget på Geneve flyplass spurte vi en mann i uniform utenfor toget om han jobbet her. Jeg var ganske fortvilet, da jeg ikke visste hvor vi skulle og hvor vi var, så jeg hørtes sikkert ganske desperat ut: " EXCUSE ME, DO YOU WORK HERE!?!?" og den litt tykke utgaven av etterforsker-karakterern Poirot svarte med ett hånlig smil: "NO NO, only at the train. He he" Jeg var ikke i humør til dette, og svarte vennlig :" oh geeeze, are you kidding me". Herregud, for noen små gleder i hverdagen. Men det er vel klart man får tulle når man er tog-konduktør på Verdens gamleste tog, da er man nesten statsminister har jeg hørt.


Jeg laget faktisk en karikatur av Kim på toget også, togturen varte faktisk litt lengre enn medregnet, 2,5 timer. Legg gjerne merke til UNI-brown hans, sammenhengende øyenbryn, jeg er stolt. Har søkt meg inn på Norges ToppKunstneriske Universitet i Tana neste år, gleder meg.
Kim er tydelig fornøyd med at follk har giddet å brukt masse tid på å tegne han.
Dette bildet tok jeg på vei opp til Montana, det ligger nemlig på en fjellhylle. Det er som å se den gamle filmen av langbein og mikke mus på veg med Camigvogna, den som er sammenleggbar. Når de kjører rundt på fjellhyller og kronglete veier, det var veeeldig trangt til tider på den lille veien. Dette er øvre del av Sierre, nede i byen ved tog-stasjonen. Etter dette gikk det bare RETT oppover. Vi prøvde å streame finalen på US freeskiing open igår, men som alle andre hotellnettlinjer gikk jo det i dass. Endte med at begge sovnet kl 21.30 etter 14 timer reise. Vi sov til 8, det var helt magisk. Nå skal vi opp å trene til semi-finalen i morgen, vi er inviterte kjørere, så vi slipper å kvalifisere. Det er hele 50 stk i kvaliken, som blir til 24 i semi-finalen, og deretter 12 i finalen. Det er veldig mange dyktige her, selv om de fleste er på US open. Aurelien Fornier blant annet, som var med i Rage-films "Enjoy", helt sjukt kjøring. Dette blir interessant.

Coursen er ganske spesiell: Hopp, corner, rails, halfpipe. ett lite bilde av Corneren fra treninga i går under her, nå stikker vi ut. Snakkes senere!!!

Ingen kommentarer: